Voordat je deze
post gaat lezen, raad ik je aan om dit liedje op de achtergrond
zachtjes mee te draaien.
In navolging op
het beroemde Velíb fietsenplan van Parijs, heeft ook Barcelona haar eigen fietssysteem.
Sinds 2007 zie je Barcelonezen op wit-rode fietsen door de stad crossen. Een
verschil is dat de Bicing alleen voor
inwoners is, of beter gezegd, NIE bezitters. Vaak zie je toeristen geïnteresseerd
bij de stallingstations staan. Opzoek naar informatie. Maar helaas, tientallen
fietsverhuurders (merendeels Nederlands) verdienen hun brood met
toeristenritjes.
De stations staan
verspreid door de stad op een afstand van drie blokken. Een goede dekking. De
Bicing is een manier om de stad ‘groener’ en ‘duurzamer’ te maken en wordt
daarom gesubsidieerd. Voor minder dan €50,- per jaar kun je dag en nacht een
fiets pakken. Dat het systeem populair is, blijkt wel uit het feit dat het per
dag ca. 47.000 keer gebruikt
wordt ofwel door 3% van de inwoners.
Dit betekent ook
dat je soms voor een lege stalling staat. Vooral rond spitstijd en in hoger
gelegen wijken. Men wil graag naar beneden rollen, maar niet naar boven
trappelen. Als je een afspraak hebt en rekent op de Bicing betekent dat soms
een onaangename verrassing. Of als je aan komt rijden en alle stations zijn
bezet: geen plek om de Bicing weg te zetten. Balen. Maar als je de tijd hebt,
dan loop je een blokje om en kom je langs de prachtigste Modernisten gebouwen.
Elk nadeel, heb zijn voordeel. Niet dan?
Afgelopen week
regende het. Verlaten straten. Fietsen door de regen? Nee, daar bedankt de gemiddelde
Barcelonees voor. Maar gewapend met regenkleding of de Hollandse Senz paraplu heb ik het rijk alleen. Bicing
in overschot beschikbaar! Op zulke
moment is het een vlekkeloos systeem. Hulde!
Dus je hebt je NIE?
BeantwoordenVerwijderen