zondag 24 november 2013

De NIE-bureaucratie II

Bijna een jaar geleden schreef ik het stuk ‘bekend terrein.’ Tot op heden heb ik nog steeds geen NIE. De regels zijn meerdere malen veranderd en het proces heeft veel weg van een vicieuze cirkel. De regels zijn minimaal twee keer veranderd, het NIE kantoor is verhuisd en men moet van te voren een afspraak maken. Dat laatste biedt hoop. Ik houd een papiertje in mijn hand met bevestigingsnummer, adres, tijdstip (13:06)en mijn naam. Voor de zekerheid arriveer ik een kwartier eerder, je weet maar nooit.

De portier streept mijn naam van de lijst en ik krijg een nieuw nummer: A78. De A staat voor inschrijven. Op het omroepbord staat nummer A62. Ik was even vergeten in Spanje te zijn. Een afspraak voor een tijdstip betekent nog niets.

Daar zit ik dan. In een wachtruimte met 80 zitplekken, waarvan ruim 75% bezet is, in een politiekantoor ergens in een troosteloze buitenwijk, want ook die bestaan in Barcelona. Kennelijk nog zat mensen die in het door de crisis getroffen Spanje willen wonen.

Tegenover me acht tafels met ambtenaren. De bewakers van het recht op een NIE. Tsjik-tsjak, een stempel. Piep, een volgend nummer. Dit gaat allemachtig langzaam en de klok tikt de tijd weg.

Rond 13:45 wordt de deur op slot gedaan. Om 14uur is het lunchtijd. En dat is heilig. De beambten kijken nors de zaal in. Er zitten nog wel heel veel NIE-lozen in de zaal. Ik loop angstig langs de balie: “word ik nog wel geholpen?” “Iedereen die binnen is, komt aan de beurt. Maar je NIE krijg je vandaag niet meer, want het B-nummer voor afgifte krijg je vandaag niet meer.” Zucht.

Om 14:17 is het dan eindelijk mijn beurt. Het Spaanstalige contract doet wonderen. Alle moeilijke vragen en ongeschreven regels blijven achterwegen. Tsjil-tsjak op mijn aanvraagformulier. Ik krijg een rekening van €9.27 mee om bij de bank te betalen. Daarmee kan ik volgende week het NIE-nummer ophalen.

Ik denk aan de belastingdienst. Ze hadden het zoveel makkelijker kunnen maken. Wat een opgave om ervoor te zorgen dat je een nummertje hebt waarmee je belasting kan betalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten