zondag 5 mei 2013

Metro VI: Maximalisatie

Al enige tijd lijkt de trend van minimalisatie te zijn gestopt. In elk geval wat betreft consumptiegoederen. In de metro zouden hierdoor een aantal faciliteiten door de passagiers aangeboden kunnen worden. Tablets en grote telefoonschermen geven licht voor meer dan één persoon. Uit de gigantische koptelefoons bonkt en dreunt muziek dat het kdeng, kdeng van het metrotoestel te niet doet. Wellicht dat de metro de kracht van deze attributen in kan zetten om meer sfeer te creëren en zo het imago van openbaar vervoer te pimpen.

Want wie wil er nu niet een ritje in een metro met themawagons. Het eerste metrostel is voor de werkenden en ouderen. Uit de koptelefoons komt enkel Mozart, Vivaldi of Bizet dat de productiviteit stimuleert. De tablets geven een zacht geel licht omdat er enkel e-books en krantkaternen gelezen worden. Goed voor de creativiteit. In wagon twee hangt de jeugd rond. Er klinkt R&B en er is een blauwe gloed door alle foursquare en facebook pagina’s, doordat men continu zijn locatie doorgeeft en liked. Onder andere dat hij of zij nu in wagon twee kan swingen op (want er is real time verbinding) Rihanna of Jay-Z waarnaar door Jose, Maria of Xavier wordt geluisterd. Wagon drie is voor de gepiercete punks, gothics, en herriemuziekliefhebbers. Toevallig hangen hier vaak ook de gamers rond, die de wagon doen oplichten met flitsen rood van hun vechtspelletjes.

Naast licht en muziek kan er ook bespaard worden op schoonmaak. De grote damestassen maken de zitplaatsen schoon als ze nonchalant op de vrije stoel naast de reiziger worden geplaatst om vervolgens met een zucht naar de eigenaar teruggeschoven te worden omdat er uiteindelijk toch altijd wel iemand naast komt zitten. Deze beweging bevordert het schoonmaak effect. En doet de tas het werk niet, dan doet de kont dat wel. Zodra er een gelegenheid is om afgezonderd te zitten, schuift de Catalaan weg van zijn medepassagier om, al is het maar voor even, vrij te zitten.

Wat waarschijnlijk niet geoutsourcet kan worden en wat waarschijnlijk meer investeringen zal vragen naarmate de themawagons aan populariteit winnen is: de geur. Tegen de metrohallen zonder ventilatie en lichaamsgeur № 1 kan Chanel № 5 het moeilijk opnemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten